هايپر پي ال سي هايپر پي ال سي .

هايپر پي ال سي

خريد پي ال سي

پي ال سي چيست؟
پي ال سي Plc مخفف Programmable Logic Controller است و معناي آن كنترل كننده منطقي قابل برنامه ريزي مي باشد. پي ال سي نوعي دستگاه كامپيوتري مي باشد كه در مراكز صنعتي و فرآيندهاي توليد براي كنترل تجهيزات كاربرد دارد. پي ال سي ها شكل هاي متنوعي دارند. اين ابزار طراحي شده است تا بتواند فرآيندهاي صنعتي را اتوماتيك كند؛ كارهايي مانند خط مونتاژ در يك كارخانه توليدي، فرآيندهاي موجود در كارخانه هاي سنگ معدن يا تسويه خانه هاي فاضلاب و … . پي ال سي به سادگي قابل برنامه ريزي مي باشد و تغيير در سيستم كنترل با تغيير در نرم افزار برنامه به راحتي امكان پذير است. ويژگي هاي فوق به علاوه كوچك شدن ابعاد سيستم كنترل، خرابي كمتر، عيب يابي سريع تر، توانايي اجراي برنامه هاي پيچيده تر، توانايي تبادل اطلاعات با سيستم هاي ديگر و … همگي باعث حضور بيش از پيش پي ال سي در صنعت شده است.

تاريخچه پي ال سي در صنعت
اولين پي ال سي در سال 1968 طراحي شد و مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان شركت جنرال موتورز براي يك كنترل كننده ماشين استاندارد مشخصاتي را تعريف كرد و سپس آن را قيمت گذاري كرده و به فروش گذاشت. اين كنترلر استاندارد ويژگي هايي مانند موارد زير را داشت:
– جنرال موتوز معتقد بود پي ال سي استاندارد بايد 16 واحد باشد كه تا 256 افزايش يابد.
– بايد پي ال سي به صورت ماژولار و قابل توسعه طراحي شود.
– داراي 16 خروجي باشد و بتواند تا 128 افزايش يابد.
– در هنگام قطع برق نبايد اطلاعات ذخيره شده را از دست بدهد.
– قابليت برنامه ريزي ساده و برنامه ريزي مجدد را داشته باشد.
– داراي حداقل يك كيلوبايت حافظه باشد و امكان افزايش تا 4 كيلوبايت را داشته باشد.

پي ال سي از چه بخش هايي تشكيل شده است؟
پي ال سي به طور كلي از 5 بخش كلي تشكيل شده است كه در ادامه به آن مي پردازيم :

منبع تغذيه
اين بخش وظيفه تامين برق و تغذيه مورد نياز تمام بخش هاي سيستم را به عهده دارد. اين ماژول باعث تبديل برق ورودي متناوب (AC) به برق جريان مستقيم (DC) مي شود.

واحدپردازنده مركزي(CPU)
اين بخش مغز پي ال سي است و وظيفه اجراي برنامه ها، و مديريت وظايف محول شده به پي ال سي را بر عهده دارد.

حافظه
اين بخش نقش ذخيره كردن برنامه و اطلاعات را به عهده دارد.

رابطه برنامه نويسي
اين بخش براي نوشتن برنامه و انتقال آن به حافظه پي ال سي توسط كاربر استفاده مي شود و دو شكل دارد: در شكل اول يك صفحه كليد كوچك به همراه يك صفحه نمايشگر است و در حالت دوم مي تواند كامپيوتر شخصي مجهز به نرم افزارهاي برنامه نويسي باشد.

واحد ورودي، خروجي (I/O)
كه باعث ارتباط پي ال سي با دنياي خارج مي شود.

شكل هاي مختلف پي ال سي
پي ال سي از لحاظ ظاهري به دو شكل يكپارچه و مدولاتور وجود دارد:

پي ال سي يكپارچه
پي ال سي هاي كوچك به شكل يكپارچه طراحي و ساخته مي شوند. در اين نوع، منبع تغذيه و واحد پردازنده مركزي و ماژول هاي ورودي و خروجي در كنار هم هستند و يك واحد محسوب مي شوند. اين نوع از پي ال سي قادر به نگهداري 1000 خط برنامه است اما قسمتي براي اتصال به پروگرام ورودي و خروجي اضافي در آن وجود دارد.

مدولاتور
در اين نوع مي توان ماژول هاي ورودي و خروجي را با توجه به نياز انتخاب و كنار هم قرار داد.

نحوه عملكرد پي ال سي چگونه است؟
روش دريافت اطلاعات از حسگرها يا دستگاه هاي ورودي متصل به پي ال سي، به شكل باينري مي باشد. پي ال سي سپس اين داده ها را پردازش مي كند و خروجي مورد نياز را براساس پارمترهاي از پيش برنامه ريزي شده طراحي و راه اندازي مي نمايد.
دستگاه پي ال سي مي تواند با توجه به ورودي ها و خروجي ها بر داده هايي مانند بهره وري يا دماي كاركرد دستگاه نظارت كند، به ضبط آنها بپردازد، فرآيندها را به شكل خودكار آغاز يا متوقف كند و در صورت مشكل در دستگاه هشدار دهد.
پي ال سي توسط ماژول هاي ورودي و خروجي به بقيه دستگاه وصل مي شود. اين ماژول ها اطلاعات را به CPU مي دهند و نتايج برنامه ريزي شده ايجاد مي كنند. دستگاه هاي ورودي به پي ال سي شامل حسگرها، سوئيچ ها و مترها مي باشند و خروجي ها شامل چراغ ها، رله ها، درايورها، سوپاپ ها و دستگاه هايي همانند اين موارد هستند.
علاوه بر موارد فوق، پي ال سي مي تواند به برخي سيستم هاي ديگر نيز متصل شود. پي ال سي گستره وسيعي از پورت ها و پروتكل هاي ارتباطي را ارائه مي دهد تا هنگام نياز، دستگاه بدون مشكل بتواند به بقيه سيستم ها متصل گردد.
پي ال سي توسط كامپيوتر برنامه نويسي مي شود. يك كامپيوتر بوسيله كابل به پي ال سي وصل مي شود، دستورات توسط اپراتور نوشته مي شود و سپس توسط كابل به ميكروپروسسور تعبيه شده در پي ال سي منتقل مي گردد.

مزاياي پي ال سي چيست؟
پي ال سي به صورت كلي باعث مي شود تا بتوانيد يك ماشين صنعتي را به شكل بهتري مديريت كنيد. استفاده از پي ال سي باعث منسوخ شدن روش هاي سنتي مديريت ماشين آلات شده است و نياز به نيروي انساني را از بين برده است. از ديگر مزاياي پي ال سي عيب يابي آن است. به كمك پي ال سي عيب دستگاه به صورت هوشمند تشخيص داده مي شود و اين مسئله كاملا متضاد با سيستم سنتي است كه بايد براي تشخيص عيب كل قطعات را مورد بررسي قرار مي داند. به صورت كلي مزاياي پي ال سي به شرح زيرند:
– باعث كاهش حجم تابلوهاي فرمان مي شود.
– در هزينه ها بسيار صرفه جويي مي كند.
– استهلاك مكانيكي ندارد و عمر بيشتري دارد. همچنين به سرويس و تعميرات دوره اي نياز ندارد.
– نويزهاي صوتي و الكتريكي توليد نمي كند.
– مصرف انرژي آن كمتر از مدارهاي رله اي است.

چرا استفاده از پي ال سي در اتوماسيون صنعتي اهميت دارد؟
استفاده از پي ال سي باعث مي شود فعاليت واحدهاي صنعتي با دقت و سرعت بيشتري انجام شود. همچنين استفاده از پي ال سي به دليل وجود پروتكل هاي ايمني پيش بيني شده در دستگاه ها، بسيار ايمن است. از ديگر فوايد استفاده از پي ال سي در اتوماسيون صنعتي به موارد زير مي توان اشاره كرد:
– ابعاد كوچك و اشغال فضاي كم
– انعطاف پذيري بالا و داشتن قابليت برنامه ريزي
– كنترل بهتر، دقيق تر و سريع تر فرآيندهاي توليد
– امكان شبكه سازي با پي ال سي ها و مديريت همه آنها با كامپيوتر مركزي
– توانايي خوانش انواع ورودي هاي ديجيتال، آنالوگ و فركانس بالا
– انتقال فرمان به سيستم ها و قطعات خروجي مانند مانيتورهاي صنعتي، شيربرقي و …

مفهوم ورودي و خروجي در تابلو برق پي ال سي چيست؟
ماژول ورودي و خروجي از مهم ترين ماژول هاي پي ال سي است. اين ماژول به اختصار با I/O نشان داده مي شود. اين ماژول ها وظيفه دارند پردازنده را به ماشين آلات و دستگاه هاي ديگر متصل كنند. در هر پي ال سي، به ورودي ها و و خروجي ها تعدادي ماژول اختصاص داده مي شود.
ماژول ورودي سيگنال هايي مانند سوئيچ ها، كليدهاي شستي، و سنسورهاي دما را شناسايي مي كند. ماژول خروجي وظيفه دارد حالت خروجي سيستم را تغيير دهد. رله ها، چراغ ها و راه اندازي هاي موتور از انواع خروجي هاي پي ال سي هستند.

قيمت و خريد پي ال سي ( قيمت و خريد plc )
هايپر پي ال سي از بزرگترين فروشگاه هاي آنلاين كشور در حوزه ارايه و فروش محصولات پي ال سي مي باشد. شما عزيزان مي توانيد براي قيمت و خريد پي ال سي زيمنس, پي ال سي دلتا, پي ال سي امرون, پي ال سي آلن بردلي, پي ال سي اشنايدر و ساير برندهاي معتبر پي ال سي از هايپر پي ال سي اقدام به خريد محصولات خود نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۳۰:۲۲ توسط:هايپر موضوع: نظرات (0)